Puheenjohtajalta

Ajankohtaisia tiedotteita jäsenille:

Puheenjohtajalta helmikuun viimeisenä päivänä 2021
Vuosikokousasioita ja vähän muutakin tulevaa

Ajokoirayhdistyksen vuosikokous pidettiin viime torstaina 25.2.2021 klo 18.00 alkaen koronarajoitteista johtuen sähköisesti Teams-ohjelman välityksellä. Hallitus ja tarvittavat toimihenkilöt olivat kokoontuneet Punttisilimään pienellä porukalla ja jäsenet olivat etäyhteydessä heihin. Kokoukseen osallistui 21 yhdistyksenjäsentä. Kokoustilanne oli hyvin erikoinen mutta kokous saatiin pidettyä ja päätökset tehtyä esityslistan mukaisessa järjestyksessä.

Kokouksen alussa hiljennyimme hetkeksi ajasta ikuisuuteen poistuneiden yhdistyksen jäsenten muistoa kunnioittamaan.

Kokouksessa käsiteltiin vain sääntöjen mukaiset asiat. Palkitsemiset, ansiomerkkien luovuttamiset sekä  muistamiset siirrettiin kesätapahtuman yhteyteen 31.7., toivottavasti korona sallii järjestämisen.

Kokouksen avauspuheenvuorossani kerroin palkittavista ja Eija on julkaissut tehdyistä päätöksistä myös tiedotteessaan yhdistyksen kotisivuilla ja facebookissa. Vuoden 2020 suomenajokoirakilpailun voitti kva-K Ajoketun Humu, jonka omistajaa Joni Kumpusalmi Suonenjoelta, Humun voittopisteet olivat 79, toisena Pulasteen Pietu, jonka omistavat Jussi Kananen ja Pertti Säisä pistein 56, kolmanneksi sijoittui Rinnepellon Viiruveera, om. Anssi Ruotsalainen 44p. Vuoden näyttelykoirakilpailun voitti Kahvanahon Hellekesän Helmi pistein 50, om. Jenni Kärkkäinen-Kiiminki ja Marja Kuivas, Pielavesi, toiseksi tuli Äkkipojan Älli pistein 12, om. Kari Juutilainen. Vuoden ahkerin palkintotuomari 2020 on Matti Karppinen 30 tuomarointipäivällä. Vuoden nuori ajokoiraharrastaja on Riku Savolainen. Onnittelut kaikille osapuolille!

Koronan rajoitukset ovat vaikuttaneet yhdistyksen toimintaan maaliskuusta 2020 lähtien ja vaikuttaa edelleen. Monet tapahtumat, joista olisi ollut yhdistykselle taloudellista hyötyä jouduttiin perumaan niin kuin olen jo aiemmin kertonut. Valitettavasti myös tulevan kesän vuokrausvarauksia on jo useita peruuntunut, tämä tulee vaikuttamaan meidän talouteen merkittävästi. Tälle keväälle suunnitellut Erämessut on myös jouduttu siirtämään keväälle 2022, samoin keväälle ajoitettu Mehtäkoera -näyttely jouduttaneen siirtämään myöhempään ajankohtaan.

Talkootyö eri muodossaan on ollut merkittävässä roolissa säästöjen takia ja edelleenkin kantava voima, josta suuri kiitos hallitukselle, eri toimikunnille sekä kaikille mukana olleille yhdistyksen jäsenille ja ahkerille talkoolaisille.

Taloustilanne yhdistyksellä on kuitenkin kohtalaisen hyvä olleiden säästöjen vuoksi. Päättynyt vuosi 2020 oli tappiollinen n. -13.000 €, ja kirjanpidollisesti poistojen jne. jälkeen noin -15.000 € tappiollinen.

Kiitän kennelpiirin puheenjohtajaa Erkki Savolaista ja SAJ:n varapuheenjohtajaa Viljo Pennasta järjestöjen tervehdysten tuomisesta kokoukseen osallistujille.

Kiitän myös luottamuksesta valita minut jatkamaan yhdistyksen puheenjohtajana vuonna 2021. Kiitos kuuluu myös hallituksen jättäneille Markus Hartikaiselle, Toivo Hartikaiselle ja Reijo Ahoselle sekä SAJ:n hallituksesta pois jääneelle Viljo Pennaselle yhdistyksen ja ajokoirien eteen tehdystä työstä. Toivotan tervetulleeksi kaikki (entiset ja uudet)  kokouksessa hallitukseen valitut tekemään tärkeää hallitustyötä (Eija Airaksinen-Tommi Stedt, Markus Miettinen-Arto Suhonen, Heikki Hartikainen-Markku Timonen). Hallituksen jäsenyys ja toimikuntapaikka eivät ole pelkkiä nimityspaikkoja, vaan ne vaativat kaikilta hallituksessa olijoilta päätösten tekemistä, sitoutumista ja vastuunottamista yhdistyksen asioihin. Toimikuntien puheenjohtajat on valittu hallituksen jäsenistä, näin vuorovaikutus hallituksesta toimijoihin säilyy. Uskon, että tällä porukalla on hyvä jatkaa tätä työtä.

Toiminnantarkastajina jatkavat Hannu Taskinen (varalla Kalevi Eskelinen) sekä Hannu Meklin (varalla Veikko Nissinen). Kennelpiirin vuosikokousedustajat valtuutettiin valitsemaan ajokoirahallituksen toimesta. Suomen Ajokoirajärjestön hallituksesta jättäytyi pois Viljo Pennanen ja hallitukseen esitettiin valittavaksi Risto Kuivalainen ja hänen varahenkilökseen Tomi Laakkonen. SAJ:N vuosikokousedustajiksi valittiin Kari Juutilainen ja Matti Karppinen ja varalle allekirjoittanut.

Hallitus piti pikaisen järjestäytymiskokouksen heti vuosikokouksen jälkeen ja pitempi kokous, jossa paneudutaan asioihin perin pohjin, pidetään 16.3. Hallitus on pitänyt lähes vuoden kokouksensa etänä ja näin on myös tarkoitus jatkaa, aikaisemmin käytettiin skype-sovellusta, mutta nyt siirrytään käyttämään TEAMS-sovellusta. Etäkokousten pitämiseen pakottaa korona, mutta tästä on ollut yhdistykselle hyötyäkin, on säästetty kokouskuluja. Kokoukset ovat onnistuneet hyvin.

Seuraavaksi kerron tiivistelmän vuosikokouksen 25.2.2021 kulusta, koska kokoukseen osallistui vähäinen määrä jäsenistöä koronarajoitteiden takia.
•    kokouksen puheenjohtajana toimi Erkki Savolainen ja sihteerinä Eija Airaksinen
•    pöytäkirjantarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valittiin Kari Juutilainen ja Kalevi Eskelinen
•    toimintakertomus vuodelta 2020 hyväksyttiin pienin tarkennuksin
•    hyväksyttiin hallituksen laatima varainhoitokertomus
•    sekä toiminnantarkastajien niistä antama lausunto
•    sekä päätettiin tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille
•    hyväksyttiin vuoden 2021 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Jäsenmaksut ja kulukorvaukset päätettiin pitää entisen suuruisina.

Tulevaa

Alkanut vuosi on alkanut hiljaisissa merkeissä, pakkaskoe peruttiin koronan takia, vuosikokous jouduttiin pitämään etänä ja ajokoiraharrastajat eivät päässeet turisemaan ja vaihtamaan kuulumisiaan nenätysten, Erämessut on siirretty keväälle 2022 koronan vuoksi, Mehtäkoera -näyttely joudutaan mahdollisesti myös siirtämään koronan takia, vuokrauksia siirtyy tai perutaan koronan takia jne jne.. surullista luettavaa. Koronakurimuksen takia ainakin alkuvuosi 2021 pitää pyristellä määrätyin varotoimin.

Talousasioista pidetään hallituksessa hyvää huolta ja pitäydytään talousasioissa tiukalla säästölinjalla.

Kesätapahtuma on suunniteltu pidettäväksi lauantaina 31.7., sunnuntaina on kova aikomus saada pitää Kettukilvan tukemiseksi meille myönnetty erkkari, jonne olemme kutsuneet tuomariksi Elena Olkkosen (ent. Ruskovaara), hänen varahenkilö on vielä selvittelyn alla. SAJ:n vuosikokous on elokuussa ja sinne on aikomus järjestää bussikuljetus, Kuivalaisen Risto tietää tästä enemmän.

Tulevana syksynä on koerintamalla haasteita, sillä Kettukilpa järjestetään Punttisilimässä 11.-12. joulukuuta. Koevalmisteluja on jo aloitettu ja myyntituotteita hankittu, kotisivu on avattu, se löytyy yhdistyksen kotisivujen alta. Yhdistys järjestää myös jäniksenajon Kilvan idänlohkokokeen 30.-31.10.2021 kaikkien muiden perinteisten kokeitten lisäksi. Myös Nuorten Oma Ajokoe saa jatkumon ja se pidetään syyslomaviikon 42 keskiviikkona. Toivotaan, että syksyn kokeet saadaan pitää jo normaaliolosuhteissa.

Toivottavasti koronarokotukset etenevät ja saamme tästä suojan mahdollisimman pian ja kattavasti.

Terveisin Seppo Soininen
puheenjohtaja, p. 050 561 0743
Minulle saa soittaa, jos herää kysymyksiä!

Jäsentiedote 18.12.2020

Edellisen jäsentiedotteen 5.5.2020 jälkeen koronavirus on jatkanut ”voittokulkuaan” ja haitannut edelleen yhdistyksen toimintaa raskaalla kädellä.

Onneksi Suomen Ajokoirajärjestön aiemmin siirtynyt vuosikokous 15.8.2020 ja samalle viikonlopulle suunnitellut luennot, kesätapahtuma ja jalostustarkastus, pienellä riskillä ja erityisillä varotoimilla, voitiin järjestää ja näin jälkeenpäin voidaan todeta ettei onneksi virustartuntoja ilmaantunut.

Edellisessä tiedotteessa kerrottujen tapahtumien peruuntumisten lisäksi vuokraustoiminta hiipui kesäkaudella kokonaan, ainoastaan syyskesällä oli muutamia ulkopuolisia vuokrauksia. Samoin jouduttiin perumaan meille koiraharrastajille hyvin tärkeitä ajokokeita niin meillä kuin koko suomenmaassa.

Kaikki toiminta yhdistyksessä on toteutettu ”säästöliekillä” ja pienellä porukalla. Lähes kaikki kokoukset pidettiin etänä Skype-kokouksina kustannusten välttämiseksi. Hallitus ja toimikunnat ovat tästä huolimatta hoitaneet kaikki niille annetut tehtävät.

Talousennustetta on saatu korjattua viime tiedotteen jälkeen positiiviseen suuntaan, joka näyttäisi vuoden lopussa olevan noin -15000 € tappiollinen.

Koronavirus aiheuttaa niin taloudellista ongelmaa mutta myös sosiaaliset kanssakäymiset ovat jääneeet hyvin minimaalisiksi ja hallitus ja toimikunnat tuntevat vaikean tilanteen seurauksena olonsa hyvin eristäytyneiksi.

Toiminnan tulee jatkua joka tapauksessa muodossa tai toisessa. Toivotaan, että koronan taltuttamiseksi kehitetyt rokotteet saadaan mahdollisimman nopeaan käyttöön ja päästään  pikkuhiljaa normaaliin elämäntoimintaan. Paljon on toiveita mutta aika näyttää miten elämä jatkuu !

Kaikesta huolimatta toivotan hyvää joulunaikaa ja tulevaisuutta teille arvoisat jäsenet, kyllä me tästä kurimuksesta vielä selvitään, näin on pakko uskoa ja toivoa !

Jouluisin terveisin Seppo Soininen
puheenjohtaja, p. 050 561 0743

Jäsenistötiedote 5.5.2020

Pohjois-Savon Ajokoirayhdistys ry. tiedottaa jäseniään poikkeustilanteesta josta olette kuulleet ja lukeneet. Korona Covit-19-virus  jyllää maailmalla, eikä siitä ole vältytty meillä kotosuomessakaan, tämä vaikuttaa myös meidän koiraharrastukseemme hyvin negatiivisesti.

On jouduttu perumaan suuria tapahtumia koirarintamalla, jotka vaikuttavat yhdistyksemme toimintaan niin sosiaalisesti kuin myös taloudellisesti mm. keväälle suunniteltu Savon Erämessut jouduttiin siirtämään vuodelle 2021 Suomen hallituksen määräämien korona-rajoitteiden takia, samoin Punttisilimässä kevääksi suunniteltu Mehtäkoeranäyttely jouduttiin perumaan samoin rajoittein. Elokuulle ajoitettu Sawo Show-näyttely jouduttaan myös perumaan, koska rajoitteiden takia valmisteluaika kävi vähiin ja kun ei ollut varmuutta poistuuko rajoitteet vai ei, ei uskallettu ottaa riskiä esim. tuomareiden lentolippujen varaamisella, jos tilanne olisikin kieltänyt tapahtuman järjestämisen, olisi syntynyt järjestäjille paljon velkaa. Myös nuorille tarkoitettu nuorisokoiraleiri jouduttiin tältä kesältä perumaan.

Korona-virus on myös aiheuttanut Punttisilimän viikonloppuvuokrauksien peruuntumisia runsaasti tai varauksia on siirretty seuraavaan kesään.

Seuraava kriittinen tarkastelukohta ajoittuu 15.-16.8 viikonloppuun, jolloin olisi tarkoitus järjestää lauantaina Punttisilimässä Suomen Ajokoirajärjestön aiemmin peruuntunut vuosikokous sekä lisäksi SAJ:n jalostuspäivät ja illalla vielä kesätapahtuma. Lisäksi sunnuntaina olisi tarkoitus järjestää jalostustarkastus. Näistä tarkemmin seuraavassa Ajokoiramies-lehdessä. Nähtäväksi jää josko koronavirus ja maan hallitus sallivat näiden tapahtumien järjestämisen. Toivotaan parasta !

Korona-viruksesta johtuen 16.5. ajoitettu kevätsiivoustalkoot myös joudutaan perumaan, hoidamme pienemmällä porukalla siivousasiat kuntoon.

Kaikki edellä mainitut tapahtumien peruuntumiset tänä vuonna vaikuttavat yhdistyksen talouteen ennusteen mukaan arviolta noin -25000 € tappiota ja mikäli loppukesän viikonlopun juhlavaraukset peruuntuvat niin vieläkin enemmän. Yhdistyksellä on kiinteitä kustannuksia, jotka on maksettava, oli tilanne mikä tahansa mm. sähkölaskut, vakuutukset ym. jne.

Onneksi meillä on edellisten vuosien aikana saatu säästettyä jonkinmoinen ”pesämuna”, joten emme ensimmäisenä tarvitse lähteä hattu kourassa pankinjohtajan pakeille lainaa ruinaamaan. Toivon hartaasti, että koronavirus taittuu mahdollisimman pian ja päästään normaaliin toimintaan ainakin viimeistään kun koekausi alkaa.

Mikäli jatkossa on aihetta, tulemme informoimaan jäsenistöä yhdistyksen kotisivulla.

Hyvää kesää teille kaikille, ulkoillaan koiriemme kanssa.

Seppo Soininen, puheenjohtaja